Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Schuinboorders

Nu het teveel aan stikstof enigszins is gaan liggen wordt het tijd om de messen te slijpen. Rutte en zijn helpers luisteren aandachtig naar boeren, bouwers en automobilisten. Een gesprek met de zwaargehavende natuur- en milieubeweging verloopt kennelijk alleen via de rechter. Zwaargehavend omdat het de natuur en het milieu is dat zwaar beschadigd is door een jarenlang bewust beleid van verwaarlozing. De omkering die nu plaatsvindt is werkelijk ongekend. De dader wordt slachtoffer en het slachtoffer is schuldig, want ze is te veel aanwezig. Verkrachters mentaliteit. Duizenden rapporten, proefschriften en wetenschappelijke artikelen, al gepubliceerd sinds de jaren 80 beschreven de aperte domheid van het expansieve landbouwbeleid, het verkrampte natuurbeleid en het toestaan van gevaarlijke stoffen. De boeren, bouwers en automobilisten, willen die materie niet lezen er dachten met een ongelooflijke koppigheid, er wel bij te varen, totdat rupsenplagen, verhongerende, in een veld opgeslo...

Natuur en Landschap, naar een assertieve organisatie

De opeenvolgende crises in het Natuur en Milieubeschermingsbeleid tonen aan dat het veld, opgebouwd uit nobele en gewaardeerde organisaties zoals Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en de Provinciale Landschappen de druk van de huidige maatschappij niet meer kunnen pareren. Of het nu het omhakken van bomen gaat om de heide te laten hergroeien, het afschieten of versterven van wild zonder predatoren of het voorkomen van droogte schade door irrigerende boeren is, afzonderlijk zijn zij te klein om te anticiperen op rupsje Nooitgenoeg, laat staan om richting te geven aan de vormgeving van het land. De wilde paarden in de Oostvaardersplassen werden doodgeschoten omdat de corridor naar de Veluwe er niet kwam, de bomen langs de heide worden gerooid omdat er nauwelijks nieuw land wordt aangekocht, zodat Nederland kan voldoen aan eisen die in Internationale verdragen zijn vastgelegd en ondertekend door de Nederlandse overheid. Toch is het beeld nu ontstaat bij het publiek dat er mensen werken bi...

1 Tree per year

Carbon sequestration Carbon sequestration is the removal from CO2 from the atmosphere or in its dissolved form in the Ocean and store it in a fixed or liquid form outside reach of both the atmosphere and the ocean. CO2 in the atmosphere is currently at a level of 400 parts per million (ppm) parts of molecules in a piece of atmosphere. Before the industrial revolution, around the year 1820, the amount of CO2 in the atmosphere was 280 ppm. We therefore provoked an excess of 130 ppm in the atmosphere. This 130 ppm excess is equal to 277 Gigatons of CO2. Our Fossil fuel based society put even more CO2 into the atmosphere, since part of the excess CO2 is absorbed by the Ocean, Soils and the vegetation during these past 200 years. Every year our Fossil fuel based economy adds another 5 Gigaton to the atmosphere. Again a part of this is absorbed by the Oceans, Soils and Vegetation. Having these numbers of 5 Gigaton and 277 Gigaton allows us to compute how much CO2 we need to sequester ...

Vallende Bladeren

60 kilo. Dat is de hoeveelheid bladeren die een boom verliest. Ieder jaar opnieuw. 60 kilo weg, 30 kilo CO2 en 30 kilo andere stoffen die in het nieuwe seizoen weer uit de bodem en de lucht moeten worden gehaald. Chlorofyl, de stof die de boom groen maakt wordt teruggetrokken en opgeslagen in de boom of struik. Te waardevol om te laten vallen. Vandaar dat de bomen verkleuren, de verkleurde bladeren bevatten geen waardevolle stoffen meer. Of toch wel? Er zit immers 30 kilo CO2 opgeslagen in die dode bladeren. Die 30 kilo ligt gewoon onder iedere boom. Voor het oprapen. Nu stoot een auto 200 gram CO2 per kilometer uit. Oftewel als je die boombladeren verstopt op zolder kan je 150 kilometer autorijden. Toch niet slecht? Nu vallen de meeste bladeren op de grond bij de boom waar ze dienen als voedsel voor het bodemleven, dat daarmee weer bijdraagt aan de beluchting van de grond en daarmee de gezondheid van de boom. Dus kunnen we die bladeren toch maar beter laten liggen en 150 kilom...

About the Centre and how to correct its weight

The tragedy that unfolds between Spain and Catalonia requires immediate action from our politicians. However it seems that nobody is ready to stretch out for the two actors, Piegdemont and Rojoy. Such is clearly a job for elderly European Politicians and their silence is worrying me, so let’s first make them enthusiastic by giving them some ideas on what to offer. What can we offer them? Quite a lot. Something that irritates Catalans is that their language does not have the same status in Europe as for example Danish, Slovene or Maltese. It would be a great step forward for them to see their language, with more speakers as the here fore listed languages, as an official acknowledged language for Europe. Both France and Spain or even Andorra can put such a decision forward, if the latter would have the guts to formally join the Union. Such a decision costs money, but it also delivers better access to European Legislation to citizens for whom this language is their mother tongue. Hen...

Over Intellectuele Luiheid en Ontkennning

Zo nu en dan kom je ze tegen, kleine hints dat zorgen om het klimaat overdreven zijn, verhalen over de onvermijdelijkheid van het gebruik van fossiele brandstoffen of anti reclame over zonnepanelen, windmolens of elektrische auto’s. Het kost allemaal te veel, heeft subsidie nodig en legt een beslag op grondstoffen(!). Complot denkers geven ‘de gebroeders Kock’ de schuld van deze zogenaamde klimaat sceptici, en ook andere clubs die belangen in de fossiele industrie behartigen krijgen de schuld. Het is echter moeilijk om bewijzen te vinden voor deze beschuldigingen en zelfs als het zo zou zijn, dan nog zijn dit mensen bezig om hardleers tegen de stroom in te zwemmen. Waarom doen ze dat? Voor geld? Voor de aandacht die ze krijgen? Laatdunkend spreken we over kodakmomenten, de nieuwe Nokia (autofabrikanten zoals Fiat die absoluut niet in Elektrische of zelfs maar Hybride auto’s willen investeren). Het mag niet baten, deze zogenaamde klimaatsceptici gaan door. Laten we er nu van uit gaan ...

Knock, knock anybody answering Musk?

Now that Musk kept his promise to make an affordable electric car it is very likely that he will put new energy into is efforts to go to Mars. In analogy with the electric car revolution that he orchestrated also in this field he gets nil or almost nil competition. There was a project called MARS ONE in which TV actors would get a one way ticket to Mars were they are supposed to live and die in some caravans standing out there in the desert. Up to 80.000 volunteers subscribed to this orchestrated suicide. Musk is cleverer and designed a rocket that can fly back, provided the colonists cater for fuel. Besides that he designed a large rocket allowing for a massive amount of people to go to Mars, thus enabling them to create a city and a society instead of the dull campsite of MARS ONE. Now that Mush realized his affordable electric car, it is stunning that NASA, ESA, the Chinese, Indians and Russians are not taking the man seriously. It is clear that Musk goes on and that his success wil...

Groene Machtsvorming

De consternatie over het afhaken van GroenLinks vulde de afgelopen dagen de kranten. Met name de afdeling Groen van GroenLinks wenste dat Klaver concessies zou doen in de hoop dat hij er wat Windmolens voor terug zou krijgen. Het heeft allemaal niet zo mogen zijn. Wat echter duidelijk bleek is dat een grote groep kiezers GroenLinks hebben gekozen voor meer verduurzaming en dat de Linkse agenda van GroenLinks hun minder interesseerde. Feitelijk blijkt dat in Nederland ‘Groen’ een verweesde politieke stroming is, verdeeld over GroenLinks, de Dierenpartij, het D66 van Terlouw, de bewakers van de schepping van de CU en zelfs hier en daar een bezorgde VDD er die manifesten schrijft over stimulering van Groene bedrijvigheid. Het CDA heeft na het afschrijven van Aantjes eigenlijk nooit meer aantrekkingskracht gehad op mensen met oog voor verduurzaming, samen met de PVV zitten zij in een stroming die altijd bang is om geld uit te geven aan nieuwigheden. Alles blijft hetzelfde bij deze polit...