Doorgaan naar hoofdcontent

Vallende Bladeren

60 kilo. Dat is de hoeveelheid bladeren die een boom verliest. Ieder jaar opnieuw. 60 kilo weg, 30 kilo CO2 en 30 kilo andere stoffen die in het nieuwe seizoen weer uit de bodem en de lucht moeten worden gehaald.
Chlorofyl, de stof die de boom groen maakt wordt teruggetrokken en opgeslagen in de boom of struik. Te waardevol om te laten vallen. Vandaar dat de bomen verkleuren, de verkleurde bladeren bevatten geen waardevolle stoffen meer. Of toch wel? Er zit immers 30 kilo CO2 opgeslagen in die dode bladeren.
Die 30 kilo ligt gewoon onder iedere boom. Voor het oprapen.
Nu stoot een auto 200 gram CO2 per kilometer uit.
Oftewel als je die boombladeren verstopt op zolder kan je 150 kilometer autorijden. Toch niet slecht? Nu vallen de meeste bladeren op de grond bij de boom waar ze dienen als voedsel voor het bodemleven, dat daarmee weer bijdraagt aan de beluchting van de grond en daarmee de gezondheid van de boom. Dus kunnen we die bladeren toch maar beter laten liggen en 150 kilometer lopen of fietsen.
Maar toch, er zijn nogal wat bomen in de stad en op parkeerterreinen waar de bladeren helemaal niet op de grond vallen. Ze vallen op de stoep, worden opgeveegd door autootjes van stadsreiniging die ze dumpen bij de afvalverbranding. Andere blaadjes spoelen weg, de goot in, waar ze belanden in de rioolwater zuiveringsinrichting. Samen met onze poep worden ze hier versneld verteerd om te voorkomen dat de rivieren nog meer bemest worden dan we al doen.
Kortom die 30 kilo CO2 van stadsbomen verdwijnt als sneeuw voor de zon terug in de atmosfeer om zo snel mogelijk bij te dragen aan een verdere verzuring van de zee en verwarming van de planeet. Uiteindelijk leidt onze efficiƫnte en schone stad tot een versnelde bladvernietiging ten opzicht van de bladeren die vallen op een verlaten veldje op het platteland. Wat kunnen we hier aan doen? En loont dat?
Laten we even verder rekenen.
Langs een weg met bomen kan maximaal elke 5 meter een boom geplant zijn. Nu heeft elke stad wel minstens vier grote toegangswegen met bomen. Als we bedenken dat die toegangswegen elk 3 kilometer lang zijn, kunnen we een simpele rekensom maken.
3 kilometer is 600 bomen langs elke kant oftewel 1200 bomen per weg. 4 wegen wordt dan maar liefst 4800 bomen a 30 kilo CO2 elk. Dat is toch 144000 kilo CO2 oftewel 720.000 kilometer autorijden, oftewel 18 rondjes aarde. Misschien is het toch niet zo’n gek idee om die blaadjes op te slaan? Hoe zouden we dat kunnen doen? Wel hiertoe kunnen we kijken naar het proces waarmee olie wordt gemaakt in de natuur. Organische stof die afgesloten wordt van lucht met zuurstof, vermolmd langzaam maar zeker tot olie. We kunnen dus de blaadjes van stadreiniging dumpen in een meertje met stilstaand water.
Hier zou tenminste het rijden van de stadsreiniging autootjes compenseren en we maken olie voor een volgende generatie, voor over 5 miljoen jaar.
Dat is Vertrouwen in de toekomst!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dammen.

Dammen is een leuk spelletje, maar het is verworden tot een nieuw argument in een cultuurstrijd tussen links en rechts of wat daarvan over is. Ik heb het helaas niet over het spelletje, het gaat om constructies die water tegenhouden. Nu zijn er vele typen dammen, en de discussie gaat vooral over Dammen die zich in kleine rivieren in het middelgebergte bevinden. Grote tot de verbeelding sprekende dammen, dammen tegen zeewater, die maken geen deel uit van de nieuwe cultuurstrijd. Het zijn natuurlijk wel deze grote dammen die zoden aan de dijk zetten, oftewel water leveren in droge tijden en waterkracht in natte tijden. Maar veel kleine dammen kunnen wel degelijk ook wat waterkracht leveren, beperkte irrigatie mogelijk maken en de afvoer reguleren totdat ze vol zijn. Het nadeel van alle dammen, groot of klein, is dat ze de migratie van vissen stoppen en de natuurlijke sedimentatie van zand, silt en klei afremmen of zelfs stoppen. De migratie van vissen kan worden verholpen met zogenaamde ...

Responsibility

Imagine two brothers, one a small boy and the other almost a full grown man. If parents send these kids to school they expect the oldest brother to protect the younger one, even without explicitly mentioning this. Strength implies responsibility, even if the older brother lives through some frustrations due to a failed exam, a girl who rejected his advances or a lost football match. Frustrations in life do not free one from responsibility, and the protection of the younger brother must be given at all moments and everywhere along the route to adulthood of the kid. When countries are more populous, have more resources or are geographically easier to defend, the analogy remains valid. The USA, lying on a separate continent, with apart from Cuba, only allied neighbours, having tons of resources and an energetic young immigrant based population can be seen as a young adult. Ukraine on the other hand, was given statehood, only 25 years ago, has many resources, but is geographically a not ...

California

With the fire still raging we can see the discussion on the cause already flaming with the same intensity. This is strange. Normally after a disaster we sympathise with the dead, the people who lost loved ones and those who lost houses and other property. The last three years we start to omit this habit, and even when the disaster is striking discussions on the cause, the effectiveness of the authorities engulf our moment of mourning and empathy. This is wrong, simply because the cause of a disaster is almost always compound and complex and in the emergency phase we need all our focus on the emergency, working on who and what can be saved. Firemen were discredited while risking their lives, mayors held accountable for not interrupting foreign trips and the sexual preferences of professionals put in the open as if is relevant for their functioning. The reason for this simultaneous raging of anger with the disaster can be attributed to social media, but then, also three years ago, soci...